Monday, July 25, 2016

Memori Pengukus

Assalam,


tengah sibuk masak nasi dagang dgn rendang time ni...hihihi



Haaa kemain besar gambar pengukuskan. Pengukus kesayangan sgt ni. Tinggalan dari arwah ummi. Walau sesenget mana pun pengukus ini, tetap aku suka pakai. Sebabnya, ada byk sgt MEMORI bersama arwah ketika berada di dapur bersama-sama!..










p/s: Aku ni berdarah A+, walaupun dalam kategori thinking. Fungsi otak aku dominan ke arah Sensing iaitu lebih kepada memori. Adalakanya aku blh menjadi seorang thinking. Faham tak?..hihihi...boleh google STIFIN. Aku ni blh ingat kepada perkara sekecil kecilnya dan sebesar-besarnya.....Jenis susah nak move on...k Tataaaa...

Thursday, July 14, 2016

Kisah durian

Assalam,


Selamat Hari Raya :)

Aku dapat cuti sekejap je, masuk kerja jadi stress (stress sokmo...ggrrr). Semangat raya terus merudum di sebabkan pertama kalinya, aku telah berjaya mencatat rekod untuk diri sendiri mengalami keracunan makanan pada hari raya pertama. Perasaannya bestttttt sgt. hahaha.



Gila!...aku dah jadi org tak betul, keluar masuk tandas sepanjang perjalanan balik ke Johor dan bersambung pulak balik ke N9 dan pengakhirannya di Selangor semula. Aku rasa kalau ada sesiapa yg offer kerja untuk mengaudit tandas mana yg terbersih, aku boleh bg jawapan dalam sekelip mata. hahaha...membuang sambil muntah adalah situasi yg paling tak best. haishh...aku terkena keracunan makanan disebabkan makanan basi. Tahun lepas, makanan tak masak. Sengal betul aku ni. Susah la nak tolak makanan yg tuan rumah jamu, tak kan nak tolak (adab tetamu dgn tuan rumah).
Perut manja sgt ni. :)



Ehh...nak cerita pasal durian ni. Melalut ke lain pulak kan. hihihi.


Aku ni sgt suka makan durian. Tersangat suka. Kepantangan aku, apabila ternampak org jual durian. Comfirm aku akan menggelupur nak usha dan beli durian. Aku kalau makan, tak reti nak makan 2 or 3 ulas. Macam semalam, aku boleh makan durian sampai 3 biji tanpa sedar. Lepas tu kalau sakit perut paham2 sendiri ler. Aku ni suka makan durian kampung. perhhh pahit2 sikit tu yg sedap.




Makanan kegemaran aku, patin masak tempoyak. Arwah ummi aku tahu sgt lah akan kegemaran aku ni. ketika kecil, arwah akan masakkan kegemaran anak-anaknya. Macam aku suka makan patin masak tempoyak, arwah akan masak makanan kegemaran aku tiap-tiap hari jumaat...adik2 aku yg lain ambil turn hari lain pulak. suka sgt.



Sejak ummi dah takde, aku memilih sikit nak makan patin masak tempoyak ni. Sampai lah kat tempat kerja aku ni, ada sebuah restoran yg jual makanan kegemaran aku. Masak fresh, ikan patin dari temerloh lagi tu. Apa lagi, mmg menjadi santapan tiap-tiap hari. Tahun lepas, sepanjang tahun aku makan tanpa muak.hahaha...




Sedih, anakku tak suka durian. kat rumah, aku sorang je gila makan durian (aku dah takde geng makan durian, dulu ade syok wooo). anakku kalau tgk aku makan durian mata tak berkelip kelip tapi mulut membebel kata durian bau busuk...dah aku mkn durian mcm org tak makan nasi seminggu lepastu mulut asyik mengomel, "sedapnya durian ni..ehh yg ni lagi sedap".."wehh ni sedap cuba rasa, ko tak nak ke?"......hahaha...adik-adik aku tgk mesti berkata kata dalam hati, eeeiii kesiannya kakak aku ni...nak ckp depan depan kang takut aku naik hangin...hihihi...k Tata...