Tuesday, September 23, 2014

Tips turun dan maintain berat badan | berat jenis yoyo

Assalam,

wahhh teruja nak share pengalaman dan tips turun berat badan. Berat badan aku adalah jenis yoyo iaitu cepat naik dan cepat turun. Dulu aku pernah share kat sini, tp susah bebenor nak maintain berat. Kalau hati aku happy berat badan akan naik ber pam pam...ce susah hati, laju je turun 10kg. stresss mak...Aku paling sukar nak diet nasi, aiii pemakan nasi tegar youuu. Skrg ni aku relaks je taram nasi pg tgh ari dan mlm tanpa naik berat. Alhamdulillah...sukeeeee...





okey, yg kat atas ni lah 'supplement' yg aku amalkan. back to natural gitu..ada olive oil, cuka tin, cuka epal, madu, dan habbatussauda plus madu. Waktu pagi sebelum bersarapan, aku ambil sesudu olive oil dahulu. olive oil ni elok ambil ketika perut kosong. selepas tu aku ambil suku sudu habbatussauda + madu, habbatussauda ni paling bagus masukkan kat tempat gg berlubang (inilah penawar sakit gg aku selain dari kumur air garam pink)...Selepas sarapan, blh lah campurkan dua sudu cuka kedalam 1 cawan/tumbler air masak dan minum. Tak kisah lah nk ambil cuka epal or cuka tin, lbh kurang je fungsinya. Jangan pulak korang terus tuang cuka tu dlm mulut, kang gugur gigi. mesti kena campur dalam air ye. madu kelulut tu elok utk resdung tau, adik aku time kena resdung teruk, cepat2 ambil sesudu madu. terus lega resdungnya.







Menda ni paling bagus tau, serbuk habbatussauda yg telah di blend dicampur dgn madu. aku kalo mohammad nangis, aku colek sikitt menda ni suap kat mulut dia time tgh melalak lalak tu..hahaha...lps tu mohammad terus diam..kehkehkeh...selalunya aku ambil time pg dan sebelum tido.

Sebelum tido, aku juga ambil menda yg sama. Mmg rasa nafas tu lancar sgt. Aku juga selalu cari aktiviti yg keluarkan peluh.terpaksa wooo bersenam. hehehe...selalunya aku main lari lari dgn mohammad, or lap lantai satu rumah pakai tgn (tanpa pkai mop)...Sejak aku amalkan menda menda ni, aku berjaya turun berat dalam 15kg dan berjaya maintain berat. lps raya, aku pikir berat akan naik dlm 3 4 kg...tp takpun, lg turun ade.


Misi aku nak turunkan berat lg 10kg. sebenarnya berat aku skrg dah normal. Aku ni agak tinggi orgnya, so setakat berat 60kg tu dah kira normal. aku saje nak tgk kalo berat aku 48kg mcm mne bentuk muka aku..hahaha...






Ini adalah segala bekalan aku utk tempoh 3 bln. kalo habis, gelabah aku nk cari stok.hehehe. sayang pulak nak buang botol botol tu.haishhh kamu ni...so boleh lah cuba ye, manalah tahu sesiapa yg ada masalah sukar turun berat badan blh turun dgn bergaya slps amalkan menda ni.in sya Allah.






p/s: semua dgn izin Allah kan...ini hanyalah salah satu usaha. smile...:)

No comments: