Tuesday, November 11, 2014

Didik Anak | Perkembangan

Assalam,



Aku ni terlalu rileks, tak memantau perkembangan anak sgt...aku tak berapa fokus utk ajar anak kenal nombor, kenal abc dan seangkatannya...bila aku baca blog blog yg cerita perkembangan anak masing masing, aku jd risau pulak...huhuhu...sebenarnya fokus utama aku adalah nak bimbing mohammad menghafal Al Quran terlebih dahulu...



Fokus utama aku tu pun, aku tak buat secara serius lg...setakat ni, aku hanya pasangkan cd 30 juzu' Al Quran shj...perkembangan setakat ni, anakku dah blh baca Al fatihah ( follow bacaan aku)...selain itu mohammad dah blh baca doa makan, masuk tandas dan doa tidur...syukur sgt...




Di taska, anak ku dah belajar byk sgt...aku pun tak sangka...siyesss...bila adik aku ckp, apa aktiviti ditaska..baru aku tahu...mcm aku pernah baca satu blog ni, dia ajar anaknya asingkan kaler guna stick berwarna...aku pun test kat mohammad...sekali....ehhh bila masa pulak anakku blh asing kan semua dgn betol...rupanya aktiviti tu dah buat kat taska...



Disebabkan anakku dah belajar semua di taska...anakku jd bosan, kalo aku ulang aktiviti yg sama dirumah...yelah masanya byk ditaska kan...so aku blh fokus utk penghafalan...tiap mlm pun mohammad minta buku alif ba ta...sejuk hatiku..walau fokusnya tak sampai 5 minit pun.



Aku suka bawak mohammad pegi pasar...di pasar kan ada byk benda yg blh belajar...cara jual beli...cara beradap dgn org lbh tua/peniaga...kenali sayur..kenali ikan...semua ada...kalau time tu mohammad nak udang, aku akan bg peluang kepada mohammad utk pilih udang dan masukkan udang tu sendiri dalam bakul...seronok sungguh muka anakku...mohammad miqdad yg obses dgn kehidupan lautan...hehehe...aku gembira dapat ajar mohammad belajar dan hayati kehidupan yg natural...



Permintaan mohammad tiap kali tgk tv ialah bukak channel haiwan...semua haiwan mohammad dah kenali...mohammad suka betul tgk buaya...berejam nengok haiwan..smpai aku pun kena layan tgk channel tu....sampai aku pun terkagum kagum dgn ciptaan Allah S.W.T...



aku admire sungguh dgn group homeschool...byk aktiviti dgn anak anak...aku cuba nak follow mcm akak ni blog epal merah....kagum dgn beliau dan anak2 nya....








Insya Allah...ibu akan cuba didik kamu, supaya kamu jd manusia yg benar benar berguna dunia dan akhirat....fuuhhhh...moga ibumu jd lbh istiqamah yaaa anakku...extra rajin!..

No comments: