Monday, November 17, 2014

Resepi Mudah | Nasi Mandy Yemen

Assalam,

Semalam aku cuba masak nasi mandy...sekarang, kegemaran aku adalah nasi mandy...nak makan kat kedai sokmo..waduhhh mahal wooo...


Resepi ni aku follow kat youtube...Simple, sedap dan guna sikit bahan..tu aku sukeee....Rasanya mmg sama dgn nasi kat kedai...







kali pertama buat, hanya try n error dahulu...saffron takde...nak pakai pewarna...aku tak gemor...so nasinya warna natural shj..hehehe...nasi tak nampak pjg2, sbb cara aku kacau dan godek salah..patutnya kacau dari tepi ke tengah....



Aku syok pakai resepi ni, sbb nasi dan ayam tu dibakar dalam oven sekali...wahhh...aku agak teruja, sbb nak tahu hasilnya...ku pikir nasi tu akan jd kering...rupanya sedap skali...ayam tu garing diluar, moist di dalam..maybe wap air dari nasi tu...






Rempah (rempah arab resepi lbh kurang gini) utk seekor ayam:

5 ketul bunga lawang
2 ketul buah pelaga
6 ketul bunga cengkih
2 ketul kayu manis

di blend (blend kering) sampai hancur...

pastu campur dgn

3 sudu serbuk kunyit
3 sudu serbuk cili

butter dicairkan...dalam 3 sudu butter...lepas tu masukkan rempah kedalam butter td...masukkan garam secukup rasa serta gula perang...sapu dan mandikan ayam dgn bahan bahan td...






Nasi :

1 cawan beras bersamaan 1 cawan air...aku pakai beras basmati faiza...pakai dlm 5 cawan beras + 5 cawan air..
2 biji bawang besar di potong dadu...
rempah 4 sekawan, blh main agak2 ek jumlahnya..
lada hitam dalam sesudu..
3 helai daun bay kering...
lada besar warna hijau...



Panaskan minyak zaitun, masukkan bawang...masukkan rempah, daun bay serta garam....masukkan beras..gaul kejap, lepastu masukkan air ikut sukatan td...masukkan 3 4 biji lada td(dipatahkan)...gaul dlm 2 3 minit..



Masukkan periuk dalam oven yg tlh dipanaskan dlm suhu 190c dlm 20 minit dahulu...pastu up kan lg 30 minit...nasi tu kena kacaukan dlm 2 3 kali juga. utk kasi sebati...nnti air ayam tu akan jatuh dlm periuk nasi..tu yg sedap wooo..hehehe..ok selamat mencuba...:)





No comments: