Thursday, November 6, 2014

TIPS | Kontrol anak di kedai atau di pusat beli belah







Assalam,


Aku seronok bawa mohammad pegi kedai atau pegi kemana mana sebab anakku ini jenis tidak meragam atau trantum kalau nampak benda benda yg menarik perhatian seperti mainan, coklat, gula gula dan sbgnya...


Aku berterima kasih sgt kat adik aku sbb kongsi tips ini...cikgu taska kaannn...byk ler tipsnya..hehehe...Dari kecil lg aku dah mula ajar mohammad, rasanya dari mohammad berumur 7, 8 bln...Tiap kali pegi kedai, bila mohammad tunjuk mainan aku akan ckp "mainan itu utk pameran shj!"...So bila aku selalu ckp gitu, mohammad akan senyap sampailah ke besar ni...tiap kali aku ckp ayat tu mesti mohammad akan balas "okey bu"...


Selain tu, aku akan bg pilihan kat mohammad. Aku akan ckp "mohammad ni tak best lah, mohammad nak buah dgn yogurt tak?...makanan lg sedappp...nyummmnyummm"....bila aku sebut gitu mohammad akan terus stop pegang mainan....dia akan behave sampai aku buat pembayaran...anakku ini suka sgt mkn buah dgn yogurt...yogurt mmg hari hari mkn...Bila dpt yogurt kemain lebar senyumannya...aku tak ajar dan tak pernah offer mohammad mkn jajan, gula gula dan seangkatannya...kalau beli coklat pun, aku beli yg coklat pure 75%..coklat pahit...tu pun jarang...bila ke kedai mohammad tak kan berminat dgn benda benda tu semua...



Aku juga ajar mohammad, jgn pegang sebarangan barang barang dalam kedai...sebelum pergi kedai aku akan pesan dgn mohammad "mohammad sila behave yeee, taknak pegang brg brg dlm kedai ye"....bila kat kedai, mohammad sentuh barang, aku akan ingat kan semula mohammad "mohammad ibu pesan ape ye td".....nanti mohammad sengih je lah, terus behave ikut aku pilih barang2...hihihi...




Alhamdulillah setakat ni, mohammad ni senang di handle bila berada di luar. sebab tu atoknya yg bertongkat blh pergi ke kedai dgn mohammad dalam keadaan tenang..hihihi...Aku ni seorang ibu yg sgt tegas, bila nak bg pesanan dekat anak, aku akan gunakan nada yg tegas..maknanya aku tgh serius time tu...so bila mohammad kena warning, mohammad akan cepat cepat ckp "maaf ibu"...nada tegas berbeza ye dgn nada marah...kena pandai bezakan....huhuhu...







Ada kawan kawan minta tips kat aku, bila kawan kawan aku cuba tak berjaya...mereka komplen..huhuhu...sebenarnya lebih elok mulakan dari awal lg ketika umur anak masih kecil...blh nk ajar, ibu kena byk bersabar...budak budak ni kita kena bg percubaan 3x shj dah cukup..siyesss...mcm aku nak pisahkan mohammad dgn gadjet, tiga hari baru aku berjaya pisahkan...kalau tak, mulut tu asyik sebut nak tepon je...bukan nak tgk cerita sgt pun...saje nak pegang...alhamdulillah skrg dah tak sebut tepon...tu nnti aku share lain ek...tatataaa...



No comments: